tiistai 2. syyskuuta 2014

Irlanti #1 Glendalough

Ja sitte niihin reissumeininkeihin!

Postaan nämä todennäköisesti ihan päivä kerrallaan, jotta tämä toimii omana henkilökohtaisena reissupäiväkirjanani, eivätkä nämä venähtäisi kilometrin mittaisiksi.
Eli postauksia on tulossa kymmenkunta, skipatkaa jos ei kiinnosta.

Lähettiin siis kaksi viikkoa takaperin maanantaina reissuun, suuntana Irlanti.
 Lento oli Dublinin kentällä illalla kuuden aikoissa ja noudettiin vuokraamamme auto näppärästi siitä lentokentältä.

Auton päädyimme vuokraamaan pienen mietinnän ja vertailun jälkeen Europcarilta parhaan asiakaspalvelun takia. Pohdimme pitkään sen ja Herzin välillä, mutta jälkimmäinen ei ikinä vastannut sähköpostikyselyihimme, joten valinta oli lopulta aika ilmiselvä.
Muutenkin kaikki pelasi oikein mainiosti.

No mutta matkaan.
Ensimmäinen majapaikkamme Glendaloughissa sijaitsi noin 70 kilometrin päässä, Dublinin toisella puolella. Jaiks. Onneksi J oli kuskina.
Vasemmanpuoleinen liikenne ja maan isoin moottoritie heti ensimmäisenä iltana vähän jännitti!

Näkymä melkein hostellin pihasta. Iloisia kylttejä oli vastassa.

Yöpymiset varattiin pääosin HiHostelsin kautta, ihan kuten tehtiin Islanninkin matkalla.
Eli tiedettiin suurinpiirtein mitä odottaa majapaikoilta.
Suunnittelimme koko ajoreittimme näiden hostellien kautta, sillä niitä löytyi sopivasti pitkin matkaa ilman, että milleen päivälle tulisi kohtuutonta ajomatkaa.

Ensimmäinen majapaikkamme oli Glendalough International Youth Hostel.
Huone oli ihan perus siisti, kaksi erillistä sänkyä, kerrossänky ja oma vessa.

Glendalough International Youth Hostel

Pienenpienessä kylässä oltiin perillä puoli yhdeksän aikaan illalla, joten paikallinen kauppa (muutama hylly elintarvikkeita huoltoaseman yhteydessä) oli jo kiinni eikä pubista saanut enää ruokaa. Onneksi pakattiin matkaan mukaan kummallekkin aamupalapuurot, joten ei ihan oltu nälkäkuoleman partaalla.

Se joka väitti, että Irlannissa nukkuu aina hyvin, on väärässä.
Nukuttiin ensimmäinen yö todella huonosti. Huone oli melko viileä, putkistot pitivät järkyttävää meteliä, ehkä pientä yliväsymystäkin havaittavissa, olihan kello jo Suomessa pari tuntia enemmän.

Ja heti pönötystä hautausmaalla

St Kevin's Church

Kävelyreitti kulki ihan uskomattoman näkösen metsän läpi

Luovutimme hieman kuuden jälkeen, söimme kaurapuurot ja lähdimme kauppaan.
Takaisin tullessa eivät meidän kulkukortit käyneetkään yösisäänkäynnin oveen eikä respa ollut auki vielä muutamaan tuntiin. Todettiin siis, että sama se on kävellä ympäristössä ennen huoneen luovuttamista, kun siihen oli vielä tunteja aikaa.

Hostelli nimittäin sijaitsi aivan muutaman nähtävyyden vieressä. Pyhän Kevinin kirkko, pyöreä torni, hautausmaa sekä kävelyreitti pienen järven ympäri tuli tsekkailtua.
Perille tullessa kello oli vielä varsin vähän, joten huone luovutukseen ja auton nokka kohti Kilkennyä.

The Round Tower

Glendaloughista tämäkin

1. Voi miten kauniin näköistä! Olen jo pitkään haluanut matkustaa Irlantiin. Innolla jään odottelemaan loppuja matkapostauksia! :3

1. Maisemat vaan paranee, jahka päästään toiselle puolelle saarta!

2. Vautsi, ihana kun tulee reissupostauksia! :) Vaikuttaa hyvältä jo nyt, tosi kauniissa ympäristössä ootte seikkailleet. ^^

1. Vähän olin jopa tavallaan "pettynyt" Islannin jälkeen, kun Irlannissa ei joka hetki ollutkaan sellain tajunnanräjäyttäjä. Toki kauniita maisemia oli paljon vastassa, mutta niiden katselu oli äärimmäisen vaikeaa noiden korkeiden tienvarsipuskien läpi mutkaisella tiellä.

3. Chuuko in Ireland hahahehahea en kestä kun oon niin hauska.

1. Voisin väliaikasesti vaihtaa blogin nimen seuraavan 10 postauksen ajaksi... :'D