keskiviikko 17. syyskuuta 2014

Irlanti #5 Ring of Kerry

Aamulla oli pienoisia vaikeuksia päästä sängystä. Joka kävelyyn tarvittavaa lihasta kolotti, mutta ei voi minkään. Eteenpäin, sanoi mummo lumessa. Päivän ohjelmassa oli Ring of Kerry, joka on n. 180 km pitkä turistien suosima ajoreitti, joka suositellaan ajettavaksi kellon kiertokulun suuntaisesti. Meillä oli vain vain jonkun mainoslehdykän sinneppäin kartta, jota noudattamalla lähdettiin liikenteeseen aamulla kahdeksalta.

Näin jälkikäteen voin sanoa, että olisin todella kaivannut tarkempaa karttaa alueen nähtävyyksistä, kun nyt oli vähän semmonen fiilis että matkoista ja nähtävyyksien sisällöstä ei ollut mitään käsitystä.

Torc Waterfall

Muckross Lake

Ladies view -näköalapaikka ja meijjän menopeli

Ensimmäinen pysähdyksemme oli jo Killarneyn kansallispuistossa Torc Waterfallilla. Siitä ajeltiinkin aika pitkälti joitakin näköalapysähdyksiä lukuunottamatta The Skellig Ringille, Kerryn ympyrästä poikkeavalle pikkurinkulalle joka kiertää niemen reunoja pitkin ja poikkeaa Valentian saarelle.
Ballinskelligsissä pysähdytiin uimarannalle, jossa oli sekä linnan että kirkon rauniot.

Lämpötila tuona päivänä kohosi varsin korkealle, ja olimme varautuneet aamun huonon sään takia vähän turhan lämpöisillä ja hiostavilla vaatteilla.
J alkoi tuntea olonsa aika tuskaiseksi, joten ajeltiin siitä siten suoraan Portmageehen lounaalle.

Ballinskelligsin uimarannalla

Ballinskelligsin kirkonrauniot

Ballycarbery Castle

Vaihtoehtoja ei ollut monia, mutta The River Bar:in päivän kala -annos kuulosti lupaavalta.
Ja sitähän se oli, reissun paras tuore kala, simppelisti voissa paistettuna, tarjoiltuna salaatin ja ranujen kanssa.

Portmageesta ylitettiin silta Valentia Islandille ja ajeltiin Knightstowniin. Turistipisteessä kysäistiin, että saako täältä jostain miesten vaatteita, kun J olisi mielellään vaihtanut vähän kevyempään vaatetukseen. Opas kertoi, että lähin miesten vaatteita myyvä piste löytyy tyyliin 80 kilometrin päästä.
Mitä ihmettä, en kuitenkaan tähän mennessä ole yhtään alastonta irlantilaismiestä nähnyt?

Ballycarbery Castle

Cahergal Fort

No, ei auta kuin jatkaa. Hypättiin Ritarinkylästä lauttaan, joka vei meidät takaisin mantereen puolelle. Säästettiin monenkymmenen kilometrin automatka viiden minuutin lauttamatkalla. Cahersiveen kohdilta poikettiin hieman tieltä katsomaan Ballycarbery Castlea ja Cahergal Fortia. Ei minkään näköisiä ohjeistuksia tai turistitorspoiluja, ja tähän mennessä ehdottomasti mielenkiintoisin linna!

Linna oli nimittäin varsin hyvin säilynyt, kerroksia oli jopa kolme jäljellä, portaat pääsääntöisesti ehjät ja kiipeilemään ja linnaa tunnustelemaan  pääsi aivan eri tavalla, kuin aikaisempia raunioita.
Ja joku toinen turisti kysyi meiltä, että mistäs sitä ollaan kun puhutte niin hassua kieltä...

Killarney National Park

Puunhalaaja Killarney National Parkissa

Kello alkoi olla jo hyvän matkaa iltapäivän puolella ja reissu painaa päälle, joten ajeltiin Killorglinin pikkukaupungin ruuhkan läpi takaisin hostellille.
Hostellilla syötiin pikainen purkkiruokapäivällinen ja ajeltiin vielä Kansallispuistoon, eilen löytyneen linnan pihalle. Linna oli taaskin jo suljettuna, mutta kävelimme n. 5 km reissun kansallispuiston siimeksessä auringonlaskun aikaan valtavia puita ja mieletömiä maisemia ihaillen.

Killarney National Park

Ross Castle hieman mukavammassa säässä kuin eilisiltana
Pakko kyllä sanoa, että Ring of Kerry oli meidän kohdalla pettymys. En tiedä, missattiinko me jotain oleellista, mutta valtaosa tosta ajomatkasta tapahtui yltiökapeilla teillä, korkeiden pengerpuskien suojissa, joten näköalat olivat melko heikot ja vastaantulijoita sai varoa ihan tosissaan.
Kaikki turistinähtävyydet oli täynnä niitä turisteja ja joka paikkaan olisi pitänyt maksaa, joten välttelimme kohteita jonkun verran.
Ja seuraavana päivänä kun ajettiin Dinglen niemimaalle, tämänpäiväinen kokemus tuntui tosi laimealta.

1. Todella kauniita kuvia. ♥ Matkapostauksia on ihanaa lukea, vaan kun aina tulee kauhea matkakuume itellekin niitä lukiessa ja kuvia katsellessa! :D

1. Sama vika, nyt kun näitä postauksia tekee jo kuukautta(!!! mihin tää aika katoaa) myöhemmin tekis taas mieli jo reissuun, vaikkei oo päässy edes kiinni takaisin koulurytmiin.