tiistai 30. syyskuuta 2014

Irlanti #8 & 9 Connemara

Tästä tuleepi muuten todella tynkä, joten yhdistänkin kaksi päivää samaan postaukseen, koska ei oikein tehty koko aikana aikana mitään kummempia. Sää oli vähän heikko, ajomatkat melko pitkiä ja reissu alkoi jo hieman painaa. Ja lisäksi varsinaisia nähtävyyksiä ei oikein ollut, vaan itse maisema oli se alueen juttu. Eikä sitä saanut taltioitua kameralle, kun mihinkään ei oikein päässyt pysähtymään auton kanssa.

Vettä tuli tosiaan kuin saavista kaatamalla, joten kauhea kiire ei ollut lähteä hostellilta.
Päivän ajomatka sujuikin pääsääntöisesti sateessa rannikkoa kierrellen. Lounaalle pysähdyimme Cliffdenissä, sillä seuraava majapaikkamme sijaitsi melko kaukana kaikesta asutuksesta.

The Connemara Hostel sijaitsee maan ainoan vuonon reunalla ja melko lähellä kansallispuistoa. Kävimme viemässä kamppeet hostellihuoneeseen ja ajoimme lähettyvillä sijaitsevan lammasfarmin parkkipaikalle ja lähdimme kävelemään vuonon reunaa pitkin.

Irlannin länsireunalla lampaat oli aika hasardeja paikotellen. Juoksenteli pitkin teitä ja pönötti ihan missä sattuu...

Vuono

Vuonon varrella

Kun säätila alkoi näyttää hieman epävakaalta, palasimme hotellille syömään päivällisen. Sää kuitenkin selkeni ja uskaltauduimme ajamaan kansallispuistoon ja tekemään pienoisen kävelyretken siellä.
Killarneyn kansallispuistoon verrattuna tämä oli melkoisen köpsä, vain pari kilometrin kävelyreittiä. Jännin kävelyreiteistä olisi kulkenut pienen vuoren yli, mutta auringon laskiessa tuuli voimistui melko vaaralliseksi ja aurinkokin oli laskemassa, joten jätettiin korkein huippu kiipeämättä ja ihasteltiin uskomatonta auringonlaskua.

Tiedettiin, että hostellilla on oma baari, joten haettiin iltapalaa kaupasta, ja ajateltiin nauttia ne muutaman oluen tai siiderin kera. No, hostellille päästyämme selvisi, että baari kyllä on, mutta juomiset on päässyt kaikki edellisviikolla loppumaan.
Mentiin sitte nukkumaan.

The Diamond Hill

Yövyttiin kaksi yötä putkeen samassa hostellissa.
Yritin käydä aamulla suihkussa, mutta se oli melkosta taiteilua. Nappulaa piti pitää pohjassa koko ajan, jos halusi vettä.
Jos sen onnistui tekemään, niin seuraava ongelma oli lattia. Nimittäin suihkukopin viemäri ei vetänyt ollenkaan, joten seisoin sitten suihkussa nilkkojani myöten haisevassa pesuvedessä. Oli muuten ainoa paikka, jossa ilmeisesi sateiden takia viemärivettä ei kuulemma kannattanut juoda ollenkaan.

Sää pysyi vaihtelevan epävakaisena, mutta pysyttiin kuivina

Päivän ohjelmana meillä oli The Connemara Loop -ajokierros, jonka varrella pitäisi olla nähtävyyksiä ja hienoja maisemia.
Ajeltiin  kierrosta ympäri, pysähdyttiin Letterfrackiin eilisillasta viisastuneina olut/punaviiniostoksille ja jatkettiin ajelua ilman kummempia pysähdyksiä. Nimittäin kaikki meitä kiinnostavat maisemat oli just semmosissa kohdissa, ettei pysähtyminen olisi ollut mitenkään mahdollista.

Kylemoressa olisi ollut todella siistin näköinen luostarialue puutarhoineen, mutta sisäänpääsyhinta oli sen verran korkea että jätettiin se välistä. Luostari näkyi todella mahtavasi tien varteen, muttei tajuttu ottaa siitä yhtään kuvaa! Mutta esimerkiksi tästä pääsee kurkistamaan, mitä missattiin.

Jossain Recessin kohdalla tajuttiin, että ollaan kohta ajettu Looppi ympäri, ja kello ei ole vielä edes puolta päivää. Eli aikaa pitäisi saada kulumaan jotenkin paljon enemmän.
Katsottiin pienestä ohjekartasta, että kohta pitäisi lähteä kävelyreitti kukkulalle, ja sieltä pitäisi löytyä St Patric's Bed niminen kalliokirkko.

St' Patric's Bed

Pussiviiniä vuonon varrella

Talsittiin pari kilometriä ylämäkeen vastatuuleen. Mielenkiintoinen paikka rakentaa kirkko. Jos ymmärsin kyltit oikein, tuolla järjestetään kerran kuussa jumalanpalvelus.
Takaisintulomatka sujui paljon nopeammin.
Viitteellisen karttamme perusteella etsittiin myöskin jotain arkeologista aluetta ja kävelyreittiä hieman edempää, mutta ihan ei oltu kyllä kartan kanssa samalla aaltopituudella taas. Irkut ei vaan osaa tehä karttoja.

Syötiin matkalla, palattiin hostellille. Otettiin viinipullo ja homejuustopala laukkuun ja mentiin vuonon reunalle nauttimaan olosta ja eväistä.
Loppupäivä otettiinkin loman ja rentoutumisen kannalta, syötiin tuunattua pakastepitsaa ja nukuttiin.
Parempi taas jatkaa matkaa seuraavana päivänä.