maanantai 6. lokakuuta 2014

Irlanti #11 Drogheda

Ja niin tarttasi viimeinen kokonainen päivämme reissussa, Hostelli Castlepollardin muhkeiden peittojen ja tyynyjen välistä. J edellispäivää flunssaisempana. Eli rauhallisesti olisi otettava tämäkin päivä.
Hotellin hintaan kuului aamiainen, joka tarjoiltiin hotellin baarissa. Odotin jo jonkun näköistä seisovaa pöytää, mutta kyseessä olikin pöytiin tarjoiltu perinteinen irlantilainen aamiainen. Ja voin kyllä sanoa, että puuroa tuli ikävä, kun eteen ilmestyi lautanen, joka sisälsi pari makkaraa, munaa, mustaa ja valkoista buddingia, papusoppaa ja valkoista paahtoleipää. Yäh.
J taisi ottaa vielä torkut, ennen kuin luovutettiin huone ja jatkettiin matkaa.

Trim Castle

Castlepollardin lähettyvillä olisi ollut myöskin mielenkiintoiselta kuulostava puutarha-alue, mutta J:n flunssaisuuden takia todettiin että mitä vähemmän ulkona kävelyä, sen parempi. Opaskirjasta bongasimme pikkukaupungin nimeltä Trim, jossa oli taas yksi linna ja pari kirkkoa, ja päätimme ajaa sen kautta. Että kyllä sitä nyt yhden linnan jaksaa flunssaisenakin katsastaa. Parkkeerasimme aivan Trim Castlen viereen, ja satuttiin opaskyltille, joka kertoi että kyseisessä linnassa on kuvattu Braveheart -elokuvan kohtauksia!! Eikä opaskirjamme maininnut tästä mitään!

Kierrettiin linna ensin ulkoapäin ja sen jälkeen siirryimme sisätiloihin. Satuimme sisään vielä melko sopivasti, ja maksoimme pientä ekstraa (yhteensä 4e, koska lipunmyyjällä oli suomalainen kaveri ja tiesi että meillä on kallista olutta, haha!) että päästiin sisälle linnaan. Linnassa on tehty paljon restaurointitöitä ja osa huoneiden lattioista on rakennettu uudelleen samalla tekniikalla kuin alkuperäisetkin. Ihan loistavaa, nimittäin koko rakennukseen ja huoneisiin sai aivan erilaista tuntua, kun alla oli jykevää puulattiaa kolmannessakin kerroksessa.

Sisältä löytyi pienoismallit linnan eri vaiheista

Ikävä kyllä jouduimme poistumaan hieman etukäteen kierrokselta, sillä parkkiaikamme oli umpeutumassa ja opaskirjamme mukaan Irlannissa on aika kovat sakkomaksut ja auton clamppauskin on mahdollista. Emme siis halunneet ottaa riskiä, vaan läksimme suosiolla maksamaan lisää parkkiaikaa. Parkkiajan lisäyksen jälkeen uskaltauduimme vielä lounaalle ennen ajelua viimeiseen majapaikkaamme, eli Droghedaan ja The Spoon and the Stars -hostelliin.

Ilmeisesti tämä huone näkyy Bravaheart -elokuvassa

Linnassa kiipeily ja pihalla käyskentely väsytti J:n aika huolella, ja lepäiltiinkin pari tuntia hostellilla ennen kuin lähdettiin etsimään päivällistä keskustasta. Ruoka oli taas oikein jees. Nukkumaankäymisen kanssa vaan oli ongelmia, kun J törisi ja röhisi vieressä ja itselläni meinasi olla ongelmia vatsan kanssa. Joten ei kovin levollinen yö kummallakaan

J ei osannut käyttäytyä, piti vähän ojentaa (;

Viimeinen aamu valkeni viimein. Hostellin hintaan kuului taas aamiainen, mutta skipattiin murot ihan suosiolla ja oltiin puuron ystäviä. Vitkuteltiin koko aamu ja luovutettiin huone vasta check-out -ajan viime minuuteilla. Lento lähti takaisin Suomeen vasta iltapäivästä, eikä kumpaakaan oikein huvittanut käydä missään. No, lounasta oli joka tapauksessa syötävä. Lounaan jälkeen päätettiin lähteä ajelemaan kohti lentokenttää kiertoteiden kautta. Pysähdyimme Swordsissa muka pieneen parkkihalliin tarkoituksena löytää jostain kadun varrelta avoin kahvila. Noustuamme hissillä maan päälle totesimme tulleemme aivan valtavaan kauppakeskukseen, josta löytyi kaikki mahdollinen. Jää joku meidän Veturi todella kauas valikoimassa ja väkimäärässä. Käytiin sitte kauppakeskuksessa kahvilla ennen auton palautusta Europcarille.

Iltakävelyllä Droghedassa

Lentokentällä olimme hieman turhan ajoissa, mutta parempi näin päin. Syötiin siinä sitten ennen laukkujen luovutusta. Lennon piti lähteä 18.40 Irlannin aikaa, mutta lentokoneemme tuli vasta puolelta kentälle ja alkoi tyhjentää edellisiä matkustajia pihalle. Päästiin sitten lähtemään reilu puoli tuntia myöhässä, ja meitä hakemaan tulleet vanhempani olivat jo netistä kauhulla katselleet, että hakumatka venähtää ihan aamuyön puolelle. Oltiin kuitenkin Helsinki-Vantaalla 10 minuuttia ennen alkuperäistä aikaa, joten lentäjät olivat kyllä huolella lasetelleet kaasu pohjassa koko matkan.

Droghedassa oli joutsenia ja vettä. Muuta ei sitte kuvattukkaan

Eli semmonen reissu meillä, toivottavasti nautitte edes hieman tästä yltiöpitkästä matkapäiväkirjasta!
Loppuun vielä Irlannin kartta, johon on päälle hahmoteltu meidän summittainen ajoreitti.